fredag 18 september 2009

Soft hands, kind heart hand cream (75 ml, 125 kr)

Den nya handkrämen Soft Hands, Kind Heart Hand Cream är en produkt som skapats speciellt för The Body Shops nya kampanj “Stop Sex Trafficking of Children and Young People.
Det är en skönt vårdande handkräm som gör dina händer ljuvligt mjuka. Den absorberas snabbt och är fuktighetsbevarande och mjukgörande. Lenande extrakt av angelika vårdar huden. Krämen har dessutom en skönt fräsch doft av grönska.

För varje såld Soft Hands, Kind Heart Hand Cream går 77 kr direkt till ECPAT. Det är den ekonomiska delen av ”Stop Sex Trafficking of Children & Young People”, en kampanj som vi på The Body Shop drar i gång i augusti. Du kan vårda och skydda din hud med Soft Hands, Kind Heart Hand Cream samtidigt som du hjälper till att skydda barn och ungdomar som utsatts för trafficking eller som riskerar att göra det.
Soft Hands, Kind Heart Hand Cream innehåller dessutom italiensk ekologisk olivolja, producerad genom vårt unika program för rättvis handel – Community Trade. Handeln ger en hållbar inkomst till olivodlarna och deras familjer, och olivolja är fantastisk på att få dina händer att bli mjuka och lena.

EN HANDKRÄM FULL AV OMSORG
Upptäck en handkräm full av omsorg! Soft Hands Kind Heart Hand Cream är snäll mot dina händer. Den innehåller härligt hudvårdande ingredienser och har en skönt fräsch doft. Och sist men inte minst: den är symbolen för ett stort och gott hjärta, eftersom varje köpt produkt bidrar till vår nya och enormt viktiga kampanj - Stop Sex Trafficking of Children and Young People. Kampanjen är vår största någonsin, och den sträcker sig runt hela världen. Genom den har vi chansen att göra slut på ett av 2000-talets stora brott mot de mänskliga rättigheterna, ett brott som drabbar barn och ungdomar i världens alla länder: trafficking.
Den här handkrämen är en viktig del av och en symbol för den nya globala kampanjen “Stop Sex Trafficking of Children and Young People”. Kampanjen utgör starten på ett nytt kapitel i The Body Shops historia.
Vår kampanjpartner är ECPAT International, och tillsammans arbetar vi för att sätta stopp för de ofattbara övergrepp som man beräknar att över 1,2 miljoner barn och ungdomar utsätts för varje år (enligt UNICEF UK 2003).
ECPAT står för End Child Prostitution, Child Pornography and Trafficking of Children for Sexual Purposes. ECPAT International är globalt nätverk som består av organisationer i 84 länder. Den svenska delen av nätverket heter ECPAT Sverige. ECPAT arbetar för att förebygga och stoppa alla former av barnsexhandel: barnpornografi, trafficking och barnsexturism. De informerar, skapar opinion och påverkar för att på alla sätt skydda barn och förhindra att de utsätts för barnsexhandel.


Maria Ros Jernberg på The Body Shop säger:
“Det är chockerande att så många som 1,2 miljoner barn och ungdomar blir utnyttjade i den internationella sexhandeln varje år. Sannolikt är det ännu fler. Och det händer inte bara utomlands, det händer också här, i Sverige. Många av oss kan känna oss maktlösa inför problemet, och kanske inte vet hur man kan hjälpa de barn som utnyttjas på ett så ofattbart grymt sätt.
Men genom att stödja kampanjen Stop Sex Trafficking of Children and Young People har vi alla chansen att bidra till varaktig förändring i en fråga som alldeles för ofta hamnar utanför världens blickfång.
Vår vision är att kampanjen ska hjälpa till att skapa en värld där barn inte behandlas som varor som kriminella människor köper och säljer för pengar. Istället ska de skyddas och behandlas med den omsorg, kärlek och respekt de förtjänar.”
Carmen Madriñán, Global Director för ECPAT International säger:
“Ett barn som utsatts för trafficking har förlorat det skydd det förtjänar från omvärlden. Det har fallit i händerna på människor som tjänar pengar på att ta ifrån barn deras värdighet, kränka deras rättigheter och smula sönder deras tillit.
Förändring är möjlig först när världen vaknar upp och inser att trafficking och kommersiellt sexuellt utnyttjande av barn äger rum överallt omkring oss, i världens alla länder. Vi bestämde oss för att driva den här kampanjen tillsammans med The Body Shop eftersom den kommer att göra verklig skillnad genom att sprida kunskap och skapa uppmärksamhet och på så sätt inspirera våra beslutsfattare till att genomdriva förändring.”
The Body Shop finns i 64 länder, och samtliga av dem stöder traffickingkampanjen och arbetar för att skapa uppmärksamhet kring den här frågan. Dame Anita Roddick, The Body Shops framlidna grundare, var passionerat engagerad i att föra upp “vår tids slavhandel” på agendan. The Body Shop har varit involverade i arbetet med att göra just det sedan vi deltog i den tredje världskongressen mot sexuell exploatering av barn, som hölls i Brasilien 25-28 november 2008. Där och då presenterade The Body Shop kampanjen Stop Sex Trafficking of Young People and Children för världens ledande experter, för internationella regeringar, ideella organisationer och aktivister.

Inga kommentarer: