måndag 15 juni 2009

SKRÄLLEN. Hemmaåkaren Robert Andersson stod för en riktig skräll när han vann båda heaten under gårdagens SM-tävlingar. Andersson har tidigare endast tävlat på distriktsnivå före gårdagens tävlingar och var långtifrån en av förhandsfavoriterna. Foto: ANDREAS HANSSON

Sensationen på Njurunda Motorstadion
Hemmatalangen Andersson satte ungdomseliten på plats

Aldrig tidigare har han varit med i SM.Men när deltävling lll i motocross för ungdomar kom till Njurunda passade Robert Andersson på att vara med, och vilken debut det blev.Andersson chockade alla genom att sätta Sverigeeliten på plats – och vinna båda heaten.– Det här trodde jag aldrig, säger han.
Hela Sveriges ungdomselit fanns på plats. Topp-tio i Sverige var i Njurunda för att kämpa om segern i deltävling lll (av totalt fem) under SM-serien i motocross. För övrigt var söndagens tävlingar även den första deltävlingen i Svemo Cup, och där väntar ytterligare två tävlingar.
Andersson stal showen
Bland hemmaförarna i klassen MX 2 märktes främst Robin Wiik och Wille Snell som ska köra samtliga fem deltävlingar i SM.
Men i regnrusket på Njurunda Motorstadion var det en annan hemmaåkare som stal showen – helt och hållet.
Efter diverse distriktstävlingar passade Robert Andersson på att ställa upp även i SM-sammanhang, just för att möjligheten fanns på hemmaplan i går.
En chans att få möta de bästa, helt enkelt.
Men i stället för att ”se och lära” tog Andersson för sig rejält i sin debut.
”Överraskad”
Han vann nämligen båda heaten – och publiken på Njurunda Motorstadion trodde knappt sina ögon.
– Jag är också överraskad. Jag visste att jag hade det i mig, men att jag skulle gå och vinna är överraskande, men väldigt roligt, säger han och fortsätter:
– Jag hade väl på känn att jag skulle kunna vara bland de fem bästa om allt stämde, säger han.
De enorma mängderna lera som sprutade hejvilt var heller ingenting som bekom dagens man i Njurunda.
– Nej då, det är bara roligt med gegga. Dessutom låg jag ju först nästan hela loppet, så då märker man ju ändå inget eftersom det inte sprutar upp någon lera från någon, säger han med ett leende.
Det är i klass MX 2 som Robert Andersson huserar, och i den klassen tävlade han även under den förra säsongen.
Spänner bågen
Den stora framgången på hemmaplan gör givetvis att han spänner bågen inför fortsättningen av säsongen.
– Nu får jag nog sikta på att vara med i någon fler deältävling, fast inte alla. Det som gör att jag kan vara med i så få är att pappas jobb är långt från stan, så det är lite svårt för oss att resa iväg ibland, berättar han.
Någon slutsegrare i SM kommer Robert Andersson knappast att vara – men att få stoltsera med att vara totaletta under en deltävling smäller givetvis väldigt högt för Sundsvallsåkaren.
– Vi får väl se hur det går i fortsättningen, men man samlar ju på sig mycket poäng genom att vinna en tävling, berättar han.
Robin Wiik och Wille Snell då?
Jo, Wiik blev tillsist totalfemma medan Snäll landade på trettonde plats.
– Men Wille har problem med ett knä och väntar på operation, och han gjorde en vurpa så han fick bryta heat ll, berättar Madeleine Skiöld.
Därmed får man betrakta en trettonde plats som en stark prestation.

Tobias Jonsson
060-66 35 60
http://dagbladet.se/sport/1.1124344

Inga kommentarer: